onsdag, juni 11, 2008

Var traktor?

I baksätet på bilen, någonstans mellan Norrtälje och Stockholm. Det är eftermiddag och Lilleman har sovit i ungefär en halvtimme. Syster börjar oroa sig för nattsömnen och bestämmer sig för att väcka honom.

Hon börjar med mjuka smekningar och viskande ord. Eftersom det inte verkar ge något effekt klappar hon lite mindre mjukt och pratar lite högre. Jag hjälper till. När vi fortfarande inte får någon reaktion nyper syster lite i hans kinder, spelar på på hans underläpp och lyfter upp hans ögonlock. Jag blåser i hans öra, "pruttar" på hans mage och kittlar honom under fötterna. Sedan sjunger vi en sång och dränker honom i pussar. Ingen reaktion.

"Vill du ha russin" frågar syster och håller en öppnad ask under hans näsa. Hon petar in ett russin mellan hans läppar. Lilleman fortsätter att sova. Fnissande tittar vi på varandra och undrar vad vi nu ska hitta på. I ett sista desperat försök ropar jag "titta traktor!" I samma ögonblick är barnets stora blå ögon vidöppna och spejar ut genom fönstret. Jag känner mig som en mycket elak moster när han yrvaket tittar på mig och frågar "var traktor?"

7 kommentarer:

Maria sa...

*fnittrar förtjust*

Tettiz sa...

Ååååh, gullet!!! Förstår att du kände dig lite elak där, men mission completed, eller hur?! *fnissar*

Zarah sa...

Jag ♥ dina Lillemanbetraktelser = sant!!

Anonym sa...

hihihihi så sött :)

Anonym sa...

Åhh GULLE!! Underbar historia, jag fnissar fast jag är på jobbet...!

//Jenny

Anonym sa...

Hörru knas... lura småbarn sådär... tänk på att du som moster få igen när grabben blir tonåring *smiles*

Miaa sa...

Hahahahahahahaha!!!!!!
Stackars barn! ;-)
Ha det så bra!!
Miaa