torsdag, augusti 27, 2009

Bästaste väckningen

Syster, Lilleman och jag sov hos föräldrarna inatt efter födelsedagsfirandet. När jag vaknat i morse ropar jag att det går bra att komma och "väcka" mig. Så som jag alltid gör när jag sover där. Morfar hör och skickar in Lilleman. Som vanligt.

Du får väcka moster nu, men gör det försiktigt för hon sover.

Lilleman öppnar dörren till gästrummet och tassar in. Jag hör på hans steg att han har svårt att hålla sig lugn, att han är ivrig. Jag blundar. Lilleman pussar mig på kinden. Jag slår upp ögonen: Oh, är det morgon?

Lilleman nickar förtjust och studsar på stället. Det är morgon och jag har gjort lite frukost.

Jag påpekar att grodan, kramdjuret som bara kommer fram när Lilleman och jag är i huset samtidigt, fortfarande sover. Vi pussar och kramar på grodan men den vaknar inte. Vi låter den ligga kvar och sova lite till. Själva går vi till köket för att äta frukost.