måndag, januari 04, 2010

Måla

Lilleman ska måla sin spånkorg. Han väljer en burk med vad som ser ut som mörkgrå färg till att börja med. Jag häller ut lite på en papptallrik. Lilleman målar handtaget med färgen, sedan vill han byta. Han säger att han trodde att färgen skulle vara grå, men att den var svart. Jag håller med. Säger att jag också tyckte den såg grå ut och berättar sedan att vi kan göra grå färg. En klick vitt i den svarta färgen och Lilleman får röra om. Nu har vi grå färg. Lilleman är glad.

Så mycket det finns att upptäcka för en fyraåring. Vilken glädje det är att få vara bredvid och se på när han gör det.

2 kommentarer:

Jeanette Wallén sa...

Det är så mysigt att läsa om vad du och Lilleman gör; hans små funderingar och kommentarer. Dina ord fullkomligt genomsyrar kärlek till denne lille pojke och det är så obeskrivligt mysigt. Jag mår bra av att läsa i din blogg, ska du veta. ♥

Kram,
Tett

ANNAANNA sa...

Hääärligt... å visst är det förvilande ibland, att färg ser ut på ett vis i burken å ett annat när den används...


Jag har ju ett antal unga "herrar" i min bekantskap... en av dem lärde sig färgen GUL! eller rättare sagt ordet gul och kopplade ihop det med färg... Jag tog med honom in på MakeUpStore å han provade varenda ögonskugga på min hand å sa nöjt (samtidigt som han drog färgstreck på mej) Gul! näe sa jag, den är röd varvid han uprepade röd, nästa färg Gul!näe, den är blå osv...

Ungar e coooola å knasiga och knäppa på ett bra vis.