torsdag, maj 31, 2012

Trettiotredje och trettiofjärde

Fördelen med att läsa på engelska som jag gjort mycket nu en tid är att mina kunskaper i språket är för dåliga för att upptäcka fel i stavning, grammatik och så vidare. För fy vad jag blir irriterad på dåligt korrekturlästa böcker. De båda senaste böckerna jag har läst var fulla av fel. En annan sak de hade gemensamt var temat: socker.

Först läste jag Sockerbomben av Bitten Jonsson och Pia Nordström, sedan Vitt Begär av Gunilla Sahlin. Båda böckerna innehåller massor av fakta om socker och vad som händer i kroppen när man äter det. Vitt begär innehåller också författarens egen berättelse om hennes kamp mot sockret. Dock ska man inte låta sig luras och tro att böckerna enbart handlar om socker, de handlar om alla beroenden. Speciellt i Sockerbomben får läsaren lära sig massor om hur beroenden fungerar, vad som händer i hjärnan och att alla beroenden egentligen beror på samma sak. 

Det här var två intressanta böcker, framför allt Sockerbomben. Den fakta som finns i Vitt begär finns också i Sockerbomben så egentligen tycker jag att det räcker att läsa den. 

Nu ska jag läsa något på engelska igen. 


Inga kommentarer: