lördag, augusti 11, 2012

Fyrtionionde

Himmelsdalen av Marie Hermansson var en bok jag inte kunde lägga ifrån mig, den var så spännande. Gång på gång trodde jag att jag hade listat ut hur allt hängde ihop, men hela tiden visade det sig att jag hade fel. I stora drag handlar boken om Daniel som får ett brev från sin tvillingbror Max som befinner sig på ett hälsohem i ett annat land. Bröderna har inte haft kontakt på länge men Daniel reser för att träffa sin bror. Väl på plats visar det sig att Max vill att de ska byta identitet för en tid, något som Daniel ställer sig mycket tveksam till.

Marie Hermansson väver in frågor om skuld, moral, forskning samt ont och gott i berättelsen vilket gör den till mer än en spännande, skickligt berättad story. Läs den!

1 kommentar:

Gunsan sa...

Låter onekligen spännande! Den får jag hålla utkik efter.